GIT Consult

Inovační chaos – Část 3: Automatizace v kanceláři

Automatizace v kanceláři

Jak se vyznat v inovačním chaosu, část 3

 

Z minulých dílů našeho seriálu už víme, proč společnosti inovují a jakými prochází vnitřními změnami, aby reagovaly na rychlé změny ve světě kolem nás. Vývoj nových technologií a hon za produktivitou vedl také ke snaze identifikovat činnosti, které by se daly automatizovat nebo robotizovat.

Obecně jsou automatizované procesy takové, které za použití technologií proběhnou bez aktivní lidské práce nebo řízení. Už dříve se automatizace hojně využívala v průmyslu a výrobním procesu, o automatizaci mluvíme také v souvislosti s vývojem, testováním a údržbou softwaru, ale v poslední době proniká stále více do kanceláří a domovů. Setkává se s ní běžný uživatel a může čerpat výhody, které přináší.

 

Automatizace se v poslední době se přesouvá také do kanceláří a domovů

 

V současnosti je možné automatizovat celou řadu procesů v oblasti služeb a toto množství v blízké budoucnosti pravděpodobně radikálně vzroste. Nejčastěji se automatizují jednodušší manuální úkony, které se opakují a zabírají čas a kde jsou vystopovat logická pravidla, kterými se program může řídit.

Takové úkoly, jako vyplňování formulářů a kopírování dat, nevyžadují mnoho přemýšlení ani od lidských operátorů a jsou vnímány jako mrhání potenciálem, přitom je lze často nahradit například makrem v Excelu. Automatizace také umožňuje provádět tyto činnosti mnohem rychleji a někdy i kvalitativně lépe, například je možné podstatně snížit chybovost. 

Vidíte, že aby bylo možné činnost automatizovat, nemusí se často aplikovat složité technologie zahrnující umělou inteligenci. Často stačí právě makra nebo jednoduší agenti ‚pokud – tak.‘ Vývoj jde samozřejmě dopředu a například strojové učení, o kterém se pobavíme příště, se v automatizaci také využívá a nabízí mnohem hlubší možnosti propojení a zpracování informací. V takovém případě ale může být řešení náročnější na implementaci.

 

Aby bylo možné činnost automatizovat, nemusí se často aplikovat složité technologie zahrnující umělou inteligenci

 

V této souvislosti se setkáme zejména s termínem robotická automatizace procesů (RPA). Jde o program, který napodobuje chování člověka pracujícího se strojem – počítačem. Představte si například symbolickou robotickou ruku, která za člověka píše na klávesnici a kliká myší, jen je toto všechno vyřešeno na úrovni softwaru.

V praxi se využívá tam, kde existuje více nepropojených interních systémů, jako ERP a ATS, do kterých je potřeba vkládat data. RPA systémy přemostí tím, že imituje manuální zadávání dat, a je schopen zapisovat i do více aplikací zároveň. Často je takové řešení mnohem méně nákladné než systémy propojit napřímo.

Program tedy například podle faktury v PDF vyplní objednávku v interním CRM, přidá data do hlavní excelové tabulky a pošle email na účetní oddělení. Nebo bude zapisovat současně do několika systémů a tabulek informace, které zadá na jedno místo operátor call centra během rozhovoru se zákazníkem.

 

Představte si například symbolickou robotickou ruku, která za člověka píše na klávesnici a kliká myší

 

Na internetu existuje řada řešení pro RPA, například UiPath nebo Integromat. Snahou těchto aplikací je umožnit uživatelům nastavit úkoly k automatizaci (téměř) bez programátorských znalostí. Konzultační firmy jako Deloitte a Accenture pak nabízí i enterprise řešení na míru. Jednoduchou RPA si můžete sami vyzkoušet pomocí aplikací jako je IFTTT (If This Than That) nebo Zapier a zaznamenávat si stisknutím tlačítka pracovní dobu v Google dokumentech nebo nastavit telefon, aby zapnul wifi, jakmile přijdete domů.

Je pravděpodobné, že postupně některé činnosti převezou roboti a automaty a dočkáme se ještě větší spolupráce lidí a strojů pomocí HMI – „Human-machine Interface“ (rozhraní člověk-stroj) a spolupráce lidí a počítačů (HCI – Human-computer Interaction).

Náplň práce se může tak proměnit, že bude vyžadovat jiné znalosti a schopnosti a podstatně se promění pracovní trh. I když celkově bude pravděpodobně klesat zájem zaměstnavatelů o vykonání jednoduchých kognitivních a fyzických úkolů, speciální kategorii tvoří práce s velkou mírou nepředvídatelnosti a proměnlivosti, často zároveň manuální, kde robotizace a automatizace není finančně efektivní – jako opraváři v domácnostech.

V dalším díle si posvítíme na umělou inteligenci.

autorka: Kristina Nohavicová

 

Zajímají vás další naše aktivity? Sledujte naše sociální sítě!

GIT facebook účet       GIT linkedin účet       GIT twitter účet

 

Hledáte zaměstnance? Kontaktujte nás?

www.gitisit.cz

 

Hledáte nové pracovní příležitosti? Podívejte se na naše aktuální pozice?

www.gitisit.cz