GIT Consult

Trendy ve vedení pohovorů

TOP 3 trendy při vedení náborových rozhovorů

Mění se doba, mění se lidé a mění se i metody výběru zaměstnanců. Mezi ty nejoblíbenější již dlouhá léta patří klasický rozhovor. Ale i ten se v budoucnu promění. Jak? Čtěte dále.

 

  1. Video, VR a AR interview

Že čím dál tím více náborových rozhovorů, je prováděno přes video konference, to vás jistě nepřekvapí. A je zcela logické, že tento trend bude i nadále vzrůstat a časem se do něj zapojí i technologie spojené s virtuální a rozšířenou realitou. Holografické přenosy účastníků pohovoru nebo virtuální procházka po kanceláři. Může se to zdát jako hudba budoucnosti, ale právě tímto směrem se rozhovory vydají. Od osobních interview se ustoupí, alespoň v prvních fázích výběrového řízení.

 

  1. Méně zkušeností, více potenciálu

I tento trend se již projevuje a pravděpodobně nastoupí o něco dříve, než trend předchozí. Personalisté se přestanou (alespoň do určité míry) zajímat o aktuální zkušenosti uchazečů a místo toho se zaměří na jejich potenciál, měkké dovednosti a schopnost učit se a přizpůsobovat se.

Proč? Protože pracovní místa se budou měnit ještě dynamičtěji, nežli doposud a tak bude více záležet na osobnosti zaměstnance, než na tom, co se naučil na vysoké škole nebo v jiném zaměstnání. Informace budou zastarávat natolik rychle, že učení už nebude jen termínem, ale skutečnou životní i pracovní hodnotou.

 

  1. Casual friday každý den

Dříve se chodilo na pracovní pohovory v saku, kravatě, kostýmku nebo šatech. Dnes se pravidla více uvolňují a předpokládáme, že tento trend bude i nadále pokračovat. Na teplákovou soupravu snad ale nikdy nedojde.

Místo formálních pohovorů v zasedačkách budeme navštěvovat restaurace, příjemné místnosti plné rostlin a zurčících potůčků. Vykání bude patřit v mnoha společnostech minulosti a kromě kávy a čaje budou asistentky servírovat domácí limonády nebo i sušenky.

 

Bonusový trend: více vyjednávání a obchodních taktik

Pohovor byl a je dodnes silovou záležitostí. Tak jako při mnoha obchodních jednáních se dvě strany přetahují o to, kdo dá nižší vklad za co možná nejvýhodnějších podmínek. Kandidáti vkládají své znalosti, dovednosti, svůj čas a očekávají zabezpečení sebe a své rodiny, kariérní i osobní rozvoj a pár dalších požadavků. Z opačné strany je to viděno podobně, ale zásadně se o těchto podmínkách nevyjednává.

To se v budoucnu změní. Obě strany budou nuceny vykládat karty co nejdříve a hrát s nimi až do úplného konce. Personalisté tak dostanou více pravomocí, aby mohli s kandidáty vyjednávat napřímo a ti se budou muset naučit bránit novým „obchodně-personálním“ praktikám.